Što rješava SWOT analiza?

Autor članka: Maja Bogdan

Maja je uz kulturne događaje volontirala i na sportskim te putem prethodnih iskustava u radu s klijentima naučila kako primijeniti asertivnu komunikaciju i pravilno planirati. Njezin talent je razumjeti pojedinca i pristupiti s prijedlogom koji rješava njegov izazov ili izazov organizacije.

04.09.2018

Zamislite da se svi ljudi na svijetu bave onim poslom koji ih zanima, poslom za što su se školovali i koji su željeli od malih nogu. Kada bismo svi radili ono što volimo, ne bismo imali osjećaj da nam je to posao, nego bismo bili sretni i zadovoljni pri obavljanju zadataka. Važno je upamtiti da je za bilo koji posao, najbitnije raditi ono što volite. Ako nije tako, nema načina za povratak izgubljenog vremena.

SWOT analiza je najpoznatije sredstvo ocjenjivanja i procjenjivanja pojedinaca i organizacija putem unutarnje i vanjske analize. Ona je skraćenica od riječi – snage (engl. Strength), slabosti (engl. Weakness), prilike (engl. Opportunity) i prijetnje (engl. Threat). Iako se većinom koristi u poslovne svrhe, može odgovoriti i na pitanja: „Što u slučaju nezadovoljstva na poslu?“ ili “Zašto organizacija ne posluje po planu?”.

Američki marketinški stručnjak Albert Humphrey, prvi je osmislio i proveo ovu analizu 1960-ih dok je radio i savjetovao brojne vodeće tvrtke. Prvotni cilj se nije puno razlikovao od današnjeg, on je želio ustanoviti zašto vodeće tvrtke ne postižu vrhunac svog poslovanja i kako to promijeniti. Jedino što se promijenilo su slova, originalna kratica je bila SOFT gdje je S označavalo zadovoljavajuće (satisfactory), O prilike (opportunities), F krivnje (faults) i T prijetnje (threats). Urich i Orr su 1964. godine na seminaru u Zurichu predložili da se uvede W umjesto F i od tada je kratica SWOT.  Često se može pronaći i kratica TOWS, koja je identična SWOT-u, ali obrnutim poretkom slova.

Neki smatraju da se ovakva samoprocjena mora provoditi počevši od prijetnji, prilika, slabosti i na kraju snaga, jer se mora obratiti pažnju prvo na vanjske čimbenike, a onda na unutrašnje. Ova analiza se provodi za brainstorming, odnosno rješavanje određenih problema unutar organizacije, planiranje, procjenu konkurencije i projekta, no najčešće za osobni razvoj i odlučivanje te poslovanje tvrtke. Preporučamo SWOT analizu kao alat u izboru suradnika, a više možete pročitati u blog postu. Sad kad znamo što je SWOT analiza, vrijeme je za staviti vaše stavke na papir.

Tvrtke se uglavnom odlučuju na četiri koraka u sklopu SWOT analize:

  • postavljanje ciljeva
  • uočavanje snaga, slabosti, prilika i prijetnji te zapis uočenog u SWOT analizu
  • postavljanje mjera za evaluaciju
  • početak rada.

 

Monitor koji prikazuje SWOT analizu (izvor: pexels.com)

Da biste saznali više o procesu razvijanja ideje, pročitajte Laurin blog post. Nakon što ste postavili ciljeve, formirajte četiri dijela i počnite popisivati snage kojih ste svjesni. Prednosti se odnose na vaše glavne vještine za novi posao ili ono što vašu organizaciju stavlja na vodeće mjesto. Poželjno je istaknuti u čemu ste bolji od drugih, što vas razlikuje i što vas čini idealnim kandidatom. Budite realistični, no ne i skromni. Kad ste naveli svoje prednosti, vrijeme je za drugi dio koji će vas vratiti u stvarnost. U drugom dijelu su mane odnosno slabosti, nabrojite sve ono u čemu (još) niste dovoljno dobri i u kojim područjima vam nedostaje znanja, iskustva ili sredstava. Nadopunite slabosti s karakteristikama koje sprječavaju vas ili vašu organizaciju da bude konkurentna. Brojni stručnjaci savjetuju pojedincima da ne navode tvrdoglavost i perfekcionizam, jer poslodavci vrlo lako razaznaju tu krinku (za koju ste uvjereni da je savršeno osmišljena) u kojoj se zapravo hvalite.

Nakon navođenja vrlina i mana, dolazimo do zadnja dva stupca u kojima su čimbenici iz okruženja organizacije ili pojedinca. Prilike su sve ono što vas okružuje, a što vas može potaknuti da učite i radite na sebi: tečajevi, radionice, seminari i sl. alati. Preporuča se da se navode mogućnosti koje postoje samo za vas i vašu organizaciju jer nema smisla upisivati općenitu priliku koja postoji za sve. U zadnjem dijelu su prijetnje na koje ne možete utjecati, npr. trenutna ekonomska situacija ili jaka konkurencija. Pojedinac ili organizacija su u tom trenutku pred izazovom: “Kako iskoristiti što više prilika uz minimalno smanjivanje prijetnji?“. Uvidom u navedeno možete doći do zaključaka koji će vam pomoći s prevladavanjem prepreka.

Koncentrirajte na svoje snage

U ovoj analizi, najviše se koncentrirajte na svoje snage, kako bi znali u čemu ste dobri i što vas čini jedinstvenim. Naglasak je na snagama jer se tako smanjuju slabosti. Također, nemojte se previše obazirati na slabosti jer ih svi imaju i potpuno je normalno da ne možete u svemu biti vodeći. Konačni cilj ove analize je pokušati sve slabosti i prijetnje pretvoriti u snage i prilike. U izradi ove analize morate biti iskreni i spremni na promjene.

Vjerujemo da svatko ima talent koji je trenutno skriven. Možda se u vama krije novi Mate Rimac ili Elon Musk, samo što to ne primjećujete. Isto tako, pojedinci se često koncentriraju na „prave“ talente, poput matematike ili kuhanja, dok možda zanemaruju pružanje savjeta, funkcioniranje pod pritiskom i organiziranje. Ako se osjećate nezadovoljnim na poslu ili se osjećate da ste zapeli u trenutnoj životnoj situaciji, vrijeme je za SWOT!

Ako vam je potrebna pomoć u kreiranju SWOT analize i razrade vaše ideje, obratite nam se za usluge savjetovanja.  

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Imam ideju! Što sad? - Proprium - […] sami prema sebi potrebna je svjesnost prema manama i vrlinama, o čemu više možete pročitati u blog postu. Predlažem…
  2. Kako pronaći suradnike (i zadržati ih)? - Proprium - […] Kada govorimo o suradnji, ne mislimo samo na onu strogo poslovnu. Suradnja može biti i među zaposlenicima neke tvrtke…
  3. Kako postaviti ciljeve organizacije? - Proprium - […] strateških odrednica odnosno misije i vizije organizacije. Uz navedeno, potrebno je izraditi i SWOT analizu i napraviti istraživanje tržišta…
  4. Kako pravilno komunicirati u timu? - Proprium - […] i nedostatke tima koji bi mogli utjecati na projekt. Rasporedite poslove i ljude, napravite SWOT analizu i recite što…
  5. Temeljne funkcije menadžmenta u kulturi - Proprium - […] interne i eksterne situacije institucije, udruge ili tvrtke. Menadžer pritom koristi alate poput: SWOT analiza , PEST analiza, anketnog istraživanja…

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Shares